JURNAL
SENI
LAKON AWALAN (ATP
3013)
NAMA : MAISARAH BINTI MARDZUKI
NO . MATRIK : D20131062798
NAMA PENSYARAH : EN. NOR SHURADI BIN HJ NOR HASHIM
PUAN HANEEM BINTI SAID
TARIKH : 15 NOVEMBER 2013
MASA : 8.00 P.M – 10.00 P.M
HARI : JUMAAT
TEMPAT : BILIK SENI LAKON
1. PERISTIWA
-
Perjumpaan bersama en.eddy di bilik seni
lakon untuk membincangkan tentang jalan cerita yang diperolehi. En.Eddy meminta
kami untuk menjelaskan apakah yang di fahamkan oleh kami mengenai cerita
tersebut. En. Eddy juga meminta kami untuk menjelaskan tentang watak dan
perwatakan yang terdapat dalam cerita tersebut. Selepas itu, en . eddy meminta
kami baca petikan tersebut sehingga habis tanpa dengan adanya nada
2.
MASALAH
-
Kemudian en.eddy menjelaskan bahawa
masalah yang di hadapi oleh kami ialah apabila
membaca
tanpa ada nada ia tidak akan dapat menghadirkan perasaan yang sama dalam cerita
tersebut. Jadi kita seharusnya menghsilkan nada mengikut jalan cerita tersebut.
3.
CARA MENGATASI
-
En. Eddy mengsyorkan kami agar balik
study semula watak dan jalan cerita tersebut. Selain itu, beliau ad member tip
dengan melihat teknik – teknik stanilavski atau brecht. Dia juga ada
mengsyorkan kami agar melihat sendiri cerita sebenar di dalam internet tentang
cerita yang kami dapat. Sebagai contoh cerita yang berkaitan dengan cerita kami
iaitu NUR. Di mana ianya mengisahkan tentang kisah benar tentang seorang anak
gadis yang di besarkan dalam keluarga yang penuh didikan agama akhirnya murtad
selepas sambung belajar ke luar Negara. En. Eddy ada menyebut tentang kisah ‘
LINA JOY ’ .
4.
KESIMPULAN
-
Saya bersama teman saya memilih untuk
balik mengkaji tentang watak tersebut dan melayari internet dengan mencari
kisah mengenai cerita yang kami kaji. Saya dapati cerita tersebut dan kami
hayati cerita tersebut. Kami juga menggunakan sedikit teknik stanilavski di
mana kami menggunakan tekdi danik mengenai vokal dan cara lakonannya.
TARIKH : 28 NOVEMBER
2013
MASA : 8.00 P.M – 10.30
P.M
HARI : KHAMIS
TEMPAT : BILIK SENI
TARI
1.
PERISTIWA
-
Di mana En. Eddy meminta kami lontarkan
dialog dengan emosi mengikut dialog yang di ucapkan. Namun sebelum kami
melontarkan dialog tersebut En. Eddy ada menanyakan pada kami mengenai kisah
dan perwatakan dalam dialog tersebut. Setelah itu dia meminta kami untuk
melakonkan watak tersebut tanpa menggunakan prop. Di mana watak nur terlebih
dahulu dimainkan sebelum watak ibu di mainkan. En. Eddy meminta kami agar
lontarkan dialog tanpa melihat skrip. Beliau ada memberitahu supaya lontarkan
dialog jangan terlampau mengikut skrip tapi lontarkan dialog mengikut apa yang
kami faham. Jangan terlalu terikat dengan sajak dan lontarkan secara percakapan
harian kita. En. Eddy ada masukkan sedikit prop dalam lakonan kami. En. Eddy
menggunakan prop kerusi dan box untuk kami. Bagi box untuk ibu dan kerusi untuk
watak nur. Kami di ajarkan bagaimana menggunakan prop tersebut mengikut dialog
kami.
2.
MASALAH
-
Masalah kami yang timbul semasa
perjumpaan kami itu adalah tidak ingat skrip dan lontarkan dialog terlalu
terikat dengan skrip. Selain itu, En. Eddy memberitahu bahawa watak ibu terlalu
mengikut skrip dan tiada nada. Maksudnya tiada nada sedih, marah, kesal dan
sebagainya. En. Eddy juga ada membetulkan lontaran bagi watak nur. Setelah itu
juga En. Eddy beritahu bahawa balik hafal skrip bersama ingat kembali prop yang
di gunakan mengikut watak tersebut. Jangan hanya menghafal tapi salah seorang
dari kami harus tegur antara satu sama lain. Maksudnya, salah seorang memegang
skrip dan seorang lagi lontarkan dialog. Sekiranya tidak ingat ia seharusnya
memetik jari dan sambung kembali.
3.
CARA MENGATASI
-
Setelah pulang dari perjumpaan tersebut,
kami cuba untuk mengatasi masalah kurang mengingati skrip dengan mengikut cara
yang di syorkan oleh En. Eddy kepada kami. Selain itu, kami memperbaiki cara
lontaran kami tanpa mengikut skrip atau terikat dengan skrip. Kami cuba sedaya
upaya untuk menunjukkan perubahan pada En. Eddy tentang kumpulan kami. Kami
juga menggunakan teknik – teknik yang kami ada dan melihat cerita – cerita yang
berkaitan untuk menjiwai watak.
4.
KESIMPULAN
-
Kami bersepakat untuk menggunakan tip –
tip yang di berikan dan sentiasa membuat latihan cara lontarkan dialog dengan
betul. Kami juga telah menggunakan teknik – teknik stanilavski. Teknik cara
lontaran dan menguasai watak kami juga ada mangikut cara stanilavski. Kami juga
mencadangkan bahawa teknik tesebut seharusnya di gunakan dalam lakonan agar
ianya menjadi mantap.
TARIKH : 1 DISEMBER
2013
MASA : 10.00 A.M – 2.00
A.M
HARI : AHAD
TEMPAT : BILIK SENI
LAKON
1.
PERISTIWA
-
Perjumpaan kami bersama En. Eddy
mengenai lakonan kami dengan menggunakan prop sepenuhnya sehingga habis dialog.
Beliau memberitahu cara menggunakan prop sehingga habis dialog. En. Eddy juga
ada membetulkan sedikit salah kami mengenai lontaran suara dan penggunaan prop
yang di tambah dengan penggunaan tasbih bagi ibu dan buku bagi watak nur. Kami
cuba sedaya upaya kami sehingga En. Eddy berpuas hati dengan kami. Dia selalu
member contoh – contoh kepada kami agar kami dapat ilham dan ikut caranya.
Selepas dia memberi penerangan kami cuba latihan tersebut di hadapan dia
sehingga habis dialog kami. Kemudiaan membetulkan sedikit tempat – tempat yang
di rasakan tidak betul.
2.
MASALAH
-
Kami hanya bermasalah apabila masukkan
prop ketika mengingati watak. Di mana apabila kami bermain dengan blocking kami
susah untuk mengingati dialog. Antara
kami akan rasa keliru. Selepas itu kami juga masih bermasalah dalam menghayati
watak dan nada mengikut dialog. En. Eddy memberitahu bahawa rasa tidak sampai
pada dia. Masih tidak sampai apa yang hendak di sampaikan oleh kami. Dia masih
suruh kami sampaikan dialog tersebut sehingga dapat rasa dan dapat di hayati
dengan betul. Setelah itu dia menyuruh kami berlatih sehingga dapat dan boleh
di hayati dengan betul dan tepat.
3.
CARA MENGATASI
-
Kami balik dengan membuat latihan dengan
mengikut apa yang di ajarkan oleh En. Eddy dan mengingatkan kembali tempat yang ditegur
dan mengikut tips – tips yang di syorkan kepada kami. Kami mengambil keputusan
untuk membuat latihan sekiranya untuk memudahkan ingat kembali dialog dan
pergerakan mengikut dialog yang di lontarkan agar ia menjadi kemas dan tersusun
apabila penonton tengok. Seperti kami tidak boleh terlalu menghalang
penglihatan penonton dengan membelakangi mereka. Kita seharusnya peka dalam
penyampaian kita ketika berada di pentas. Suara atau artikulasi seharusnya
jelas dan tepat. Suara tidak terlalu perlahan dan menjerit. Manakala artikulasi
biar jelas seperti tidak menekan perkataan terakhir. Kami mengikut apa yang
diajarkan kepada kami.
4.
KESIMPULAN
-
Kami membuat satu latihan dengan
mengikut apa yang diperkatakan oleh En. Eddy kepada kami. Kami cuba lontarkan
suara kami dengan menyebut satu perkataan dalam dialog tersebut semasa membuat
latihan sendiri di rumah. Akhirnya kami dapat satu lontaran suara yang baik dan
artikulasi juga baik dan menarik.
TARIKH : 2 DISEMBER
2013
MASA : 10.00 A.M –
12.00 A.M
HARI : ISNIN
TEMPAT : BILIK K.M 4
En. Eddy membincangkan tentang tarikh –
tarikh untuk persembahan kami dan tugasan – tugasan yang perlu di buat oleh
kami. Pada hari ini semua orang tahu tarikh persembahan untuk mereka. Manakala
tugasan pula di berikan kepada setiap orang. En. Eddy telah melantik siapa
pengarah dan sebagainya. En. Eddy juga ada menerangkan tentang peggunaan pentas
bagi setiap persembahan. En. Eddy ada memberitahu bahawa satu pentas tiga
persembahan boleh dilakukan dan selepas itu prop akan ditukar kepada
persembahan yang keempat dan seterusnya. Selepas itu dia telah memberitahu
supaya kami sentiasa melakukan latihan supaya tenaga, emosi, suara, artikulasi
dan sebagainya tidak hilang sehingga hari persembahan yang sebenar.
TARIKH : 19 DISEMBER
2013
MASA : 10.00 AM – 11.00
A.M
HARI : KHAMIS
TEMPAT : PANGGUNG
BUDAYA
1.
PERISTIWA
-
Di mana kami telah membuat satu raptai
penuh sebelum bermulanya persembahan kami pada hari tersebut. Kami mendapat
tempat kelima setelah undian di buat. Kami membuat raptai dengan bersungguh –
sungguh sehingga dua kali membuatnya bagi membetul kesalahan kami sebelum
persembahan sebenar bermula.
2.
MASALAH
-
Kami di tegur oleh En. Eddy dan Puan
Anim kerana masalah gugup dan masalah mengingati skrip. Di mana kami tidak
dapat fokus ketika persembahan tersebut. Kami di tegur dan baiki oleh puan anim
tentang watak dan pergerakan kami. Sehinggalah kami dapat sebut dengan jelas
dan dapat mengatasi masalah gugup dan masalah menghafal skrip ketika berada di
pentas.
3.
CARA MENGATASI
-
Kami ke belakang pentas dan kami
berlatih sehingga dapat kami kuasai dengan baik untuk persembahan malam
tersebut. Kami mencuba dengan pelbagai cara. Contohnya, kami banyak mendengar
lagu – lagu sedih bagi menghayati watak. Sehinggalah kami dapat sebut dengan
jelas dan tadak gugup di pentas.
4.
KESIMPULAN
-
Kami dapat kuasai dengan baik dan kami
tidak ada sedikit pun kesalahan di lakukan ketika dipentas. Kesalahan tidak
mengingati skrip pun kami dapat atas. Paling ketara masalah penyebutan juga
tiada. Artikulasi dan sebutan kami sangat jelas dan persembahan kami dapat di
hayati oleh penonton. Kami sangat berpuas hati dengan persembahan kami setelah
mengikuti apa yang di ajarkan olen En. Eddy kepada kami.
TARIKH : 20 DISEMBER
2013
MASA : 11.00 A.M –
12.30 A.M
HARI : JUMAAT
TEMPAT : BILIK SENI
LAKON
Pada hari tersebut dan waktu tersebut
kami diadakan satu posmoturm bersama En. Mazlan dan En. Eddy mengenai
persembahan kami. Apa yang di sentuh oleh En. Mazlan ialah mengenai artikulasi
dan vokal. En. Mazlan bagi tahu bahawa kami tiada masalah tersebut dan beliau
meminta kami supaya kekalkan kelebihan yang kami ada. En. Mazlan juga menyentuh
tentang lakonan, bagi kami juga tiada masalah mengenai lakonan kami. Beliau
sangat berpuas hati dengan lakonan yang di persembahkan oleh kami. Selepas itu
beliau meminta kami duduk dalam keadaan postur badan yang betul supaya lontaran
vokal dapat di lontar dengan betul dan menarik. Beliau juga meminta kita agar
sentiasa amalkan kedudukan tersebut supaya dapat di biasakan.
No comments:
Post a Comment